torsdag den 27. november 2014

Analyseopgave; formal, betydning og social
Arbejd sammen i par, besvar spørgsmålene skriftligt - gerne i flydende form – men sørg for at I kommer rundt om alle punkter, 1-7 om s.19-24 og A+B om J. Th Lundbyes maleri s.26. Lav et indlæg på bloggen med besvarelsen til næste gang.
Landskabet i malerkunsten 1600-1900 (s. 19-24)

1. Hvilken rolle spillede landskabet i malerier før 1600-tallet?
- Før 1600-tallet var kirken de største købere af malerier. Derfor malede man flest religiøse malerier, samt var landskabet bare mere end en baggrund. Man så ikke landskabet som noget vigtigt, ligesom  det religiøse objekt i billedet.

2. Hvilken opfattelse havde man af landskabet i middelalderen?
Mennesket var i fokus i renæssancen og landskab var blot baggrund eller kulisse. Det var aldrig i fokus. I middelalderen havde man heller ikke fokus på landskabet. Det var mere det religiøse i værkerne, som var i fokus dengang.


3.Hvad fik landskabsmaleriet til at udbrede sig?
Udbredelsen startede tilbage I 1600-tallets Holland. Før I tiden søgte borger hen til kirken for at kigge på malerier, men så kunne borgerskabet pludselig selv købe malerier direkte fra kunsterne. Det medførte til udbredelse af landskabsmalerierne .

4. Hvad menes der med, at landskabet som motiv er revolutionerende?
Engang blev størstedelen af malerier og værker solgt og lavet til kirken. Dermed var det mest religiøse motiver, som blev malet dengang. Men på det tidspunkt borgerne kom i besiddelse af flere penge, begyndte de også at købe flere og flere værker, hvorefter efterspørgslen blev større på ikke-religiøse motiver, og landskabsmotiver blev mere efterspurgte.



5. Prøv at definere det romantiske landskabsmaleri ud fra, hvad teksten fortæller om Casper David .
Friedrichs ”Vandringsmanden”. _De romantiske landskabsmalerier har rødder tilbage til 1800-tallets Tyskland, hvor en national tankegang kom til at præge malere i europæiske lande, såvel som romantikkens tankesæt om det reflekterende,  gudfrygtige og følsomme menneske gjorde det.

6. Casper David Friedrich og William Turner beskrives begge som værende romantiske 
landskabsmalere – hvordan er de det? Hvordan adskiller Friedrichs kunst sig fra Turners?

Fredrichs kunst adskiller sig fra Turners, da Fredrichs ikke havde nær så meget fokus på abstraktion. Derimod havde Turner. Han fokuserede på sammensmeltningen mellem vand og lys og hvordan maleriet skal opleves i helhed.

7. Hvad var formålet med danske nationalromantiske landskabsmalerier (s.23-24)
At give udtryk for sin kærlighed til og respekt for fædrelandet.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar